in

Вертикално или хоризонтално? Как да подредиш продуктите си, за да продаваш повече?

⏳ за четене: 5 – 7 мин.

Представи си, че се опитваш да си избереш обувки.

Кой асортимент ще те привлече повече? Хоризонтално подредения или вертикалния?

Замислял ли си се?

Изправени сме пред подобни решения всеки ден, без дори да го осъзнаваме. От близкия супермаркет, през пазара за зелнчуци до онлайн магазина ние сме облъчвани с различно позициониране на продуктите. Но ако бизнес, независимо дали е онлайн или не, то със сигурност е полезно да знаеш кое е по-добро: да върви погледа на потребителя от горе надолу или от ляво на дясно?

В този материал ще ти разкажа какво е открила науката за това как можем да влияем на клиентите си чрез позиционирането на продуктите си. И разбира се, ще разбереш кое от двете е по-добрия вариант.

Е, да разберем къде се крие магията…

#1. Хоризонталното позициониране е по-лесно за обработка от мозъка

По същество начинът, по който виждаме е хоризонтален

Имаме бинокулярно виждане. Очите ни са разположение хоризонтално, така че да имаем широкообхватен страничен изглед – около 190 градуса (източник Deng et al. 2016). Ето защо компютрите и мониторите са по-широки, а не по-високи (макар че ако сте сядали в автомобил Tesla това не е точно така).

Хоризонталното сканиране физиологически е по-лесно

Заради мускулната структура на очите хоризонталните им движения са по-лесни. Главата ни има естествен наклон напред (а не назад), който прави вертикалните движения по-натоварващи.

#2. Хоризонталното сканиране е по-ефективно

В своя експеримент Deng et al. 2016 показва на хората асортимент от близалки.

В изследването си използват устройство за проследяване на очите, за да изследва движенията им, когато хората разглеждат асортимента. Разбира се, движенията на очите съответстват на подредбата на асортимента. Хората използват хоризонтални движения при хоризонтално подредените близалки и вертикални, при вертикално подредените.

По-важното тук е друго:

Установило се, че хоризонталните движения са по-лесни за хората.

Ние се фокусираме повече върху тях, заглеждаме повече артикули в секунда (изследването показва 3.26 позиции при хоризонталния асортимент спрямо 2.77 елемента при вертикалния).

#3. Хоризонтално подредените продукти изглеждат по-разнообразни


Тъй като хората преглеждат повече на брой елементи при хоризонтално разположените асортименти, те си внушават, че има по-голямо разнообразие сред продуктите.

#4. Хоризонталните реклами увеличават вероятността да се направи избор

Да внушим по-голямо разнообразие като разположим продуктите си хоризонтално е добро решение, защото вече знаем, че клиентите имат естествената склонност да търсят именно разнообразието (Kahn, 1995). Те го предпочитат! Освен това, когато има по-голямо разнообразие, хората разглеждат продуктите по-дълго време (преглеждат общо повече продукти). А при тази ситуация хората развиваме по-голяма склонност да направим избор, защото смятаме, че купуваме повече възможности.

Не е изненадващо, че в същото това изследване е установено, че хората, които купуват от магазини с хоризонтално разположени продукти е много по-вероятно да купят няколко продукта.


В следващите редове ще ви дам примери, при които не е удачно да се използва хоризонтално позициониране на продуктите, въпреки предимствата му. Ще видите и как две от най-големите компании в света използва тази стратегия в онлайн магазина си.

***

#1. Използвайте вертикална подредба при вертикални екрани


Въпреки доказателствата за по-ефективното хоризонтално разпределение на продуктите, понякога трябва да проявим и здрав разум за местата, където това не е удачно. Ако показвате продукти на мобилен телефон, не позиционирайте асортимента си хоризонтално, само защото Ник Коленда е казал така!

#2. Вертикален асортимент, когато искаме да намалим разнообразието

Да, вече знаем, че хоризонталните елементи са ефективни заради това, че внушават по-голямо разнообразие. Има случаи обаче, в които то може да бъде контра продуктивно. Ако клиентите знаят какво точно търсят, те не биха искали да се лутат из множество продукти.

Нека да разгледаме Amazon.

В продуктовите категории, където хората търсят, артикулите са подредени хоризонтално.

Подредба на продуктите в обща категория

Хоризонтално подредени книги в категорията Бизнес

Това е много добро решение, когато потребителя все още не е сигурен какво точно търси и иска просто да разгледа разнообразните предложения в онлайн магазина.

Но ако реши да потърси нещо специфично, нещата се променят…

Страхотно приложение на тази стратегия!

Ако потребителя влезе на място в сайта ви, където търси нещо специфично, то трябва да намалите голямото разнообразие и да внушите по-малко, за да му помогнете да намери това, което търси по-бързо…и да остане по-доволен от преживяването си в сайта. Вертикалното разположение ще ви помогне за това!

Ако WordPress темата ви позволява, направете резултатите от търсене да излизат хоризонтално

Хоризонтално разположение за по-голямо разнообразие

И още нещо интересно в Amazon:

Веднъж, щом потребителят кликне на някой от резултатите от търсенето, освен продукта, който търси, под него ще види и предложения (от същия автор, категория, свързани продукти).

Тук, при препоръчаните продукти, разнообразието отново е нещо добро и препоръчително.

И познайте как са подредени там продуктите…

Под търсения продукт отново имаме разнообразни предложения
Изводът: Хоризонтално подредените продукти са атрактивни, защото подобряват възприятието за разнообразие, а това стимулира продажбите. Но когато искате да го намалите, използвайте вертикално разположение на продуктите (например при резултати от търсене).

Ето как и Walmart използва тази стратегия:


Ако търсите нещо много общо в Walmart като „овлажнител за въздух“ – резултатите са хоризонтални. И това е ок. Според Walmart така още сте в ранните етапи на продажбената фуния. Тук разнообразието е нещо положително и логично се използва хоризонтално разположение на продуктите.

Но когато потърсите по още по-конкретна категория и марка продукт, като например: “humidifier for baby Crane Adorable” – резултатите се показват вертикално. Виждате ли?

Така се намалява възприятието за прекалено голямо разнообразие (тук няма смисъл да объркваме клиента) и се насочва вниманието към желания продукт. Освен това, подредбата е така направена, че позиционира търсения продукт най-отгоре – точно където мога да го видя от пръв поглед.

Е, какво мислите? При вас какво е разположението ?

Written by Христо

Експерт социални медии в голяма немска компания, по-известен като създател на медията за бизнес и личностно развитие lifehack.bg и сайта за мъже kingsman.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Гари Вайнерчук – за успеха, живота и бизнеса!

Автоматично споделяне в Instagram от Десктопа – БЕЗ Push Notification (супер инструмент)