in

Facebook игра – тънкостите [CHECKLIST]

⏱ за четене: 10 – 12 мин.

Научи правилата като професионалист, за да можеш да ги нарушаваш като артист – Пикасо

Промо кампаниите (като игрите) във Facebook и Instagram са чудесен начин да ангажираш съществуващите си клиенти, да достигнеш до нови и да събереш полезни маркетингови данни (мейл и бот абонати). Разбира се, като всеки формат и игрите си имат свои специфики, които понякога са малко объркващи.

В това кратко ръководство ще ти покажа най-важните тънкости, които трябва да знаеш, за да си направиш следващата Facebook игра по всички правила. Ще разгледаме различните типове игрови кампании, ще ти предложа някои добри практики, включително и полезни инструменти.

Бележка: Моля имай предвид, че това ръководство е кратък преглед на основите. За да си гарантираш на 100% правна сигурност, когато провеждаш игра във Facebook, задължително се посъветвай с опитен адвокат.

Видове игри:

? Игра на късмета – при нея участниците могат да спечелят награда на базата на случайността. Не се изисква покупка или плащане, просто регистрация за участие (чрез коментар например).

Победителят се избира на случаен принцип.

? Конкурс – промо кампания, в която се изисква усилие или умение, за да участваш и да спечелиш награда. Например може да изискваш от хората да качат снимка или видео, за да участват. Победителят се определя чрез конкурс с гласуване (брой лайкове например) или по друг критерий за оценяване.

? Лотария – игра, при която се изисква закупуването на продукт, билет или друго плащане, което участникът направи, за да участва. Победителят се тегли на лотариен принцип.

Тънкости при Facebook игрите [CHECKLIST]


  • Не прекалявай с промоциите ?

Нека активността на страницата да не е висока само, когато пускаш игра. Регулярно пускай полезно и информативно органично съдържание. То е важно и за рекламната ти стратегия, защото така се обучава алгоритъма на Фейсбук за това какви хора харесват бизнеса ти.

  • Създай общи условия ?

В общите условия на промоцията задължително напиши: Facebook Inc. не организира, провежда, спонсорира, финансира или участва по какъвто и да е пряк начин в настоящата игра.

Всяка голяма компания, която пуска игри има налични общи условия към играта, които може да прегледаш за консултация и евентуално да пригодиш за твоята.

ПОЛЕЗНО: примери за общи условия 1 и общи условия 2, които да си копираш и промениш.
  • Обмисли темата на играта и самата награда ?

Каква е целта на играта?

Стимулиране на продажбите, реклама, повече трафик, брандинг, ангажираност?

Помисли как евентуалната награда да се обвърже с основната цел. Нека наградата да е нишова, да е полезна за аудиторията, която таргетираме. В случая с нашата Коледна игра целта ми беше популяризиране на MasterHack и привличане на хората, за които цената е пречка да влязат в клуба.

Ето и няколко идеи за награди: Ако имаш ресторант – вечеря, ако имаш сервиз – безплатна смяна на масло, ако продаваш обувки – безплатен чифт или 50% отстъпка, ако продаваш добавки – кутия с любимия ти протеин, ако продаваш услуги – маникюр и педикюр безплатно за 1 месец, ако предлагаш еротични масажи…е ти си знаеш най-добре и т.н. Ако наградата е голяма, на стойност над 1000 лв, изтегли я пред нотариус.

  • Можеш да подариш и отстъпка за награда ?

Вместо да подариш продукт, подари ваучер за отстъпка. Така хората ще направят покупка и ще станат клиенти на бранда, а след това ще увеличаваме тяхната Life Time Value.

  • Избери подходяща дата за играта ?

Гледай, когато пускаш играта да няма празници или почивни дни. Тогава хората са по-малко активни в интернет или обратния вариант – има прекалено струпване – фактори, които не са особено подходящи за таргетиране на най-добрата аудитория. Изключение е Коледа. Тогава по традиця се активират по-големи промоции. Но не и непосредствено преди Коледа.

  • Продължителност на играта ⏳

Избери продължителност съобразена с аудиторията и нейната активност. Ако наградата е голяма (почивка в чужбина например) то продължителността на играта може да е по-дълго – 10-15 дни например. Ако е по-малка (продукт или услуга), съответно и продължителността трябва да е няколко дни (седмична игра).

  • План Б за слабо начално участие ?

Да, много е възможно да се случи. Остави си вратичка за промени.

Не бързай да промотираш играта. Изчакай поне 2 дни и ако се налага добави допълнителни етапи на играта, сложи още улеснения, премахни излишни стъпки и т.н. Рекламирай едва, когато си сигурен, че няма да правиш повече пормени по органичния статус на играта.

  • Избери подходяща сложност на играта ?

И тук е важна нагласата на аудиторията.

Ако редовно правиш игри от типа: Харесай, Сподели и спечели то ако решиш да предложиш нещо по-сложно в последствие няма да има особен успех, защото е в разрез с очакванията. От сложността на играта зависи и степента на ангажираност на аудиторията. Прецени какво са готови да направят хората, за да спечелят наградата. Това е и тест да установиш колко лоялни потребители имаш.

В MasterHack целя интелигентна аудитория. Затова и нямаше как да пусна игра, без игра. Или иначе казано без игрови елемент, а просто „сподели и спечели“.

За целта включих леко подвеждащ въпрос. Да, най-вероятно няма да достигна до толкова потребители, до колкото щях да достигна с по-елементарна игра, но аз и не целя това.

  • Играта може да е с различни нива на трудност:

? Ниско ниво на ангажираност – когато изискваме много базово действие, което отнема кратко време. Например – коментар от една дума.

?? Средно ниво на ангажираност – тогава изискваме повече.

Например: Снимай се с половинката си, но дръж новата ни книга в ръка. Или както е в нашия пример – коментирай с една дума + участие в игра с въпрос в Messenger.

??? Високо ниво на ангажираност – специални действия, които изискват не само подготовка, но понякога и умения. Например – Направи дизайн на своето виждане за новата Tesla.

? Запомни: Колкото по-сложно е, толкова по-атрактивна трябва да е наградата!

  • Вид на Facebook поста, в който ще е играта ?

Може да бъде с gif, със слайд шоу, видео, в бележка (Notes).

Нека форматът да е ориентиран спрямо целта, така че да е лесно, да е ангажиращо и да води до резултат. И не прекалявай с текста. Ако решиш формата да е изображение придържай се към 20%-то правило.

  • Създай запленяваща снимка, която да провокира желание за притежание ?

Една от грешките, които допуснах при Коледната игра на MasterHack е, че не създадох снимка, показваща клуба и неговата стойност като нещо материално, нещо, което да поискаш да имаш. Това със сигурност щеше да засили желанието на хората да притежават ръковдствата в него. Когато правиш своята снимка, освен да внимаваш за текста покажи наградата по неустоим, привлекателен начин.

Съвет: прегледай отново материала за създаване на магнетични Facebook изображения!
  • Регламентът – кратък, ясен и недвусмислен ?

Добре е да включва:

Линк към Коледната игра на lifehack.bg

Дали ще използваш бот или не изключително важно е регламента да е ясен и точен, за да не се чудят хората какъв точно коментар искаш да напишат – особено пък ако ползваш бот.

Ако случаят е такъв, постарай се това да е една лесна дума.

Внимавай и с т.нар. „серийни играчи“, които играят на всяка възможна Фейсбук игра и целят единствено да спечелят наградата. В случая с MasterHack няма голяма опасност от такива, тъй като ако спечелиш ще трябва да четеш (ръководства от клуба), а това не е особено атрактивно за този тип играчи. За да се предпазиш от тях обаче, внимателно си направи регламента. Ако имаш пропуски те ще ги хванат.

Сложи си вратичка в него, че можеш да променяш правилата по твое усмотрение, по време на промоцията. Сложи условие, че ако някой се опита да те измами ще го изключиш от играта.

  • Целите на играта ти трябва да са ?

Покупка, посещение, трафик, популяризиране, абонати!

Опитай се чрез играта да събереш колкото се може повече данни от потребителите, които да са полезни за теб и след играта. Такива може да са имейлите им, както и новата опция да стават Messenger абонати. Не забравяй и трафика! Ако можеш да изкараш играта извън Фейсбук и да ги вкараш в магазина/сайта си, за да разгледат, след което отново да коментират или споделят статуса към играта – перфектно!

  • Как да се регистрират за участие в играта ? ?

? Първи начин: от Фейсбук играта ги пращаме в регистрационна форма на нашия сайт или на такава, която сме създали с външни услуги като тази  или тази например.

Това е начина ако искаш да събираш имейлите им. Недостатъкът е, че е средно ниво на ангажираност и изисква малко повече усилие от страна на играча.

? Втори начин: чрез коментар в поста на играта – пост промоция.

В случая няма регистрации. Предимството е, че този начин е най-лесния, но недостатъка е, че не ни осигурява никакви последващи данни за участниците, които да използваме в играта.

? Трети начин: чрез Facebook Connect във външна платформа.

Участникът влиза в нея от поста с играта, чрез бутон се записва за участие, изскача му прозорец да влезе в профила си и готово, вързали сме го. Удобно и бързо е, но и тук нямаме възможност да съберем кой знае какви данни за потребителя, които да използваме по-късно.

? Четвърти начин: хибриден модел, който съчетава коментар в поста на играта + регистрация чрез имейл в регистрационна форма. В нашия случай това не става във външна услуга, а директно в чата на потребителя. Там сме задали сценарий, който той да следва.

Предимството тук е, че използваме позната среда за участника (Messenger), водим го през процес, който му е любопитен (какво ли следва…) и за разлика от регистрационната форма, тук му искаме единствено имейла. Разбира се, допълнителната стъпка по регистрацията изисква повече ангажираност, но си струва да получим по-малък брой участници, но по-ангажирани.

И нещо, на което искам да наблегна: колкото повече интеракции има участника с бизнеса ти, по описания по-горе метод, толкова по-вероятно е да те запомни. Затова и лично аз предпочитам игри от средно ниво на ангажираност, а не лесните, на които се закача аудитория, която не желая.
  • Как да разпространиш масово Facebook играта ?

Включи в регламента стимулиране на вирусните ефекти.

Лесно е да се каже, трудно е да се направи. Затова, препоръчвам ти регулярно да разглеждаш Facebook страниците на големите компании, за да се вдъхновяваш. Почти винаги самия крийтив на играта играе огромна роля за наличието или липсата на вирусен ефект.

Ето и няколко примера от последните дни:

? СЪВЕТ: за повече примери и вдъхновение просто отвори Facebook и в търсачката напиши игра или Коледна игра и ще ти излязат още доста интересни примери, от които да черпиш идеи.

Мотивирай участниците и да коментират и споделят. Но не ги приканвай директно към споделяне с думи като СПОДЕЛИ и СПЕЧЕЛИ. Това се води за нарушение и може да те баннат.


ПОЛЕЗНОlivereacting е услуга, с която ще създаваш интерактивни игрови видео статуси.
  • Избор на победители – инструменти

✅ За нашата игра, в която има списък с имейли ще ползвам www.miniwebtool.com

✅ За пост промоция ти препоръчвам този инструмент https://woobox.com/

✅ За избор на победител от Facebook коментари – https://commentpicker.com/

  • Обяви победителя и подари подарък на всички участници ? ? ?

Направи скрийншот от инструмента, който ползваш и го сподели в статуса към играта. Ако ползваш имейли, затъмни ги по някакъв начин, за да не ги разпространяваш неправомерно. Разбира се, след това трябва да се свържеш лично с победителите. В случая с Коледната игра на MasterHack ще се свържа с победителите и по двата канала, които ползваме за играта: през Facebook Messenger и по имейл. А всички участници ще получат утешителна награда – огромна отстъпка за клуба с къс краен срок.

  • След като приключи състезанието идва най-важната и трудна част.

Следва да превървем участниците в клиенти. Най-добрия начин да направим това е чрез мейл кампания (ако си събрал и мейлите) след играта. Ето и примерен план:

  1. Ако играта е през регистрационна форма изпрати благодарствен имейл щом потребителя се регистрира (в него включи и допълнителни послания – „докато чакаш да приключи играта разгледай и…).
  2. Изпрати втори имейл щом приключи играта – един на печелившите и един на тези, които не са спечелили или не са познали верния отговор. Подари им сериозна отстъпка за продукта, който са искали да спечелят.
  3. Изпрати им трети имейл седмица след това като им напомниш, че отстъпката изтича след 24 часа и ще я изпуснат ако не се възползват (само на тези, които не са я използвали все още).
  4. Ако правиш последваща промоция след време на същия продукт им изпрати имейл/съобщение: „Здравей, знаем, че ти харесва този продукт – днес той е на половин цена. Възползвай се от тук…“

? СЪВЕТ: Освен всички тези точки, задължително хвърли един поглед и върху официалните правила за FB страниците от този линк (т. E – Promotion).

? ВАЖНО: Можеш да направиш това и през Messenger чат бота ако си сегментирал потребителите правилно (чрез Tag в ManyChat – виж видеото от ръководството за автоматизираната машина за лийдове).


Списък с условията, които не са препоръчителни:

  • Сподели този пост не стената си, за да участваш.
  • Сподели този пост на стената на приятелите си, за да участваш.
  • Сподели този пост с колкото се може повече приятели, за да увеличиш шанса си за победа.
  • Таг-ни се или таг-ни приятел в поста, за да участваш.
  • Таг-ни най-добрия си приятел, който също би искал да спечели тази награда.
  • Таг-ни се на снимката на новия ни продукт, сподели я на стената си и на тази на приятелите си.
  • Варианти на всички споменати по-горе условия.

Списък с условията, които са позволени:

  • Харесай този пост или коментирай, за да участваш.
  • Публикувай „нещо“ на стената на нашата страница, за да участваш.
  • Изпрати ни съобщение в Messenger, за да участваш.
  • Предложи ни в коментарите най-доброто име за новия ни продукт и спечели награда.
  • Сподели снимка в коментарите и снимката с най-много лайкове ще спечели награда.

? ВАЖНО: Това са просто съвети, а не задължителни правила, които трябва да се прилагат на всяка цена. Много Facebook страници ги нарушават и няма проблем, други ги нарушават и биват блокирани. Винаги сверявай условията на играта с правилата на Facebook, за да си сигурен, че всичко е точно.


? Ако имаш опит в провеждането на Facebook игри, не се колебай да дадеш и своите препоръки и съвети в коментарите. Би било наистина полезно ?

ПОДАРЪК ?

3 ТОП книги за правене на игри и Gamification процеси – FREE ?


DOWNLOAD [ePUB]

DOWNLOAD [PDF]

DOWNLOAD [PDF]

Written by Христо

Експерт социални медии в голяма немска компания, по-известен като създател на медията за бизнес и личностно развитие lifehack.bg и сайта за мъже kingsman.bg

7 Comments

Leave a Reply
  1. Хубаво е да се включи като информация и облагането и декларирането на награди със стойност над 30 лв. 🙂

    • Съгласно чл. 8 ЗДДФЛ на облагане подлежат парични и предметни награди, получени от физически лица от игри, състезания и конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител.

      Наградите, които не са получени от хазартни игри, няма да бъдат облагани, само ако са на незначителна стойност.
      Съгласно легалните дефиниции на ЗДДФЛ, „предметна печалба с незначителна стойност“ е предметна печалба, чиято пазарна цена е до 30 лв. Следва да се има предвид, че това изключение важи само за предметни печалби, не и за парични награди.

      Когато имаме награди над 30 лв., клиентите ни издават и служебна бележка за печелившия, за да няма проблеми с НАП. 🙂

  2. Доста полезна информация. Благодаря. Линкът обаче за „видеото от ръководството за автоматизираната машина за лийдове“ ми изкарва липсваща страница.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Gyazo – безплатно облачно приложение за създаване и споделяне на скрийншоти

Как да създадеш напълно автоматизирана машина за събиране на eMail и Messenger абонати от Facebook с чат бот [ВИДЕО ръководство]